Jak zacházet s barvami

Oblečení, kromě funkce aby nám nebyla zima má i spousty významů psychologického rázu. A dnes si povíme to, jak správně zacházet s barvami. Barvy mají v našem životě velký význam a výrazně ovlivňují naši psychiku. Určitě mi dáte za pravdu, že například v pokoji vymalovaném červenou barvou se budete cítit jinak než v pokoji s jemnou béžovou výmalbou. Pojďme si tedy teď postupně projít všechny barvy a začněme s nimi ve svém životě vědomě pracovat ve svůj prospěch.

Modrá 

Modrá barva je nejčastěji asociována s modrým nebem bez mráčku. To v nás vyvolává pozitivní pocity - nebe je čisté a nečeká nás žádná bouřka. Právě proto je právě modrá barva ve všech jejích odstínech považována za nejlepší barvu, kterou nosit v business prostředí, protože vzbuzuje pocit důvěry a protistrana se s někým oblečeným v modré cítí lépe. Proto, pokud vás čeká třeba první rande nebo třeba pohovor, modrá je pro vás perfektní volbou. Barva oblečení ale nepůsobí pouze na naši protistranu, ale zároveň také na nás samotné. Zrovna v modré barvě bychom se měli cítit klidněji i my sami.

----
Máte své POWER oblečení? Co si vzít na sebe, pokud se potřebujete přimět k vyšším výkonům? O tom i více se dozvíte ve videočlánku z našeho blogu.

----

Červená

Naopak zase červená je barvou, kterou si, ať už vědomě či nevědomě, vybíráme v případě, že chceme zaujmout a vyčnívat z davu. Červená zdůrazňuje sílu a kuráž a je nemožné ji přehlédnout. Je to nejvíce energeticky nabitá barva ze všech. Například na politicích a speakerech můžete často vidět červenou kravatu právě s tím příznakem, že to je jejich “power” kousek oblečení. Psychologicky je ovšem červená barva často spojována s krví a nebezpečím. To znamená, že v případě, že my jsme tím, kdo má červenou na sobě, podvědomě si nás může naše protistrana spojit s touto emocí a můžeme druhého zastrašit. Právě proto to není zrovna nejšťastnější volba v případě, že chcete vytvořit přátelskou atmosféru na vašem business jednání. Červená v ženském prostředí, právě tím, že si ji spojujeme se sexualitou a zároveň sílou způsobuje, že se v červeném oblečení cítíme atraktivněji, ale zároveň ženy mezi sebou začínají být kompetitivnější.

Pokud se podíváme na vliv červené barvy z pohledu vztahu mužů a žen, dle jedné americké studie muži dávali větší spropitné ženám, které na sobě měly červené oblečení. Kam tedy nosit červenou už nechám na vaší fantazii. Asi nebude překvapením, jak naše podvědomí ovlivňuje černá barva. 

Černá

Zajímavá studie říká, že sportovní týmy oblečené v černých dresech hráli o poznání agresivněji než v případě, že na sobě měly dresy jiné barvy. Černé oblečení působí autoritativně, formálně a dodává nám sílu a respekt. Obzvláště v případě, že je černá barva zkombinována s perfektní konstrukcí oděvu, sofistikovaný power kousek je okamžitě na světě. Černá ale často může být spojována s hrozbou a zlem. Právě proto to není úplně nejlepší barva pro úplně první setkání s jiným člověkem. Černá barva je také v mnoha kulturách pokládána za barvu smuteční. Proto je důležité s ní umět zacházet i podle příležitosti na kterou se oblékáme.

Bílá

Oproti černé je bílá barva z pohledu psychologie považována za barvu evokující čistotu, nevinnost, pokoru. Bílá barva by nás měla uklidňovat, protože znamená čistou pravdu a upřímnost. Tím, že bílá barva odráží nejvíce světla, je to skvělá barva, kterou použít na košili, nebo halenku. Přináší totiž světlo k našemu obličeji a pomáhá nám jej akcentovat. Naše protistrana díky tomu lépe vnímá náš obličej. Bílá barva zároveň nejvíce přidává na objemu, proto ji raději nepoužívejte na partie vašeho těla, které se snažíte upozadit. 

Šedá

Šedá barva a nekonečné množství jejích odstínů je skvělou barvou pokud nechceme probouzet žádné emoce. Tato neutrální barva, kterou můžete zkombinovat s téměř čímkoliv je dobrá pro jakékoliv nadčasové kousky oblečení v našem šatníku. Je to jednoduše barva, která neurazí ani nenadchne. Právě proto je tak oblíbená v korporátním prostředí ve kterém se většina lidí snaží zapadnout a nevyčnívat. Šedá barva v nás evokuje stabilitu a vyrovnanost. Stejně jako modrá je šedá barva často využívaná i v businessu, zbytečně nás totiž nerozptyluje a naše protistrana se tak soustředí na nás a na to, co říkáme a nevěnuje přehnanou pozornost našemu oblečení. 

Zelená

Zelená na našem oblečení, stejně jako na semaforu je ve skrze pozitivní. Má na nás uklidňující vliv, právě proto, že je tak hojně obsazená v přírodě. Právě proto je zelená velmi oblíbenou barvou, kterou firmy používají pro svá loga. Zelenou v oblečení používejte spíše v tlumených odstínech, vaše protistrana se s vámi bude cítit příjemněji. Po výrazné zelené ale raději moc nesahejte, je to barva, která může na naše podvědomí působit jako něco toxického a proto neudělá nejlepší první dojem. 

Žlutá

Žlutá barva v nás evokuje slunce, život, teplo, energii, je to jednoduše barva radosti a štěstí. Energeticky nabitou žlutou sami sobě zlepšíte náladu a pomůže vám se cítit líp. Dejte si na tuto barvu ale pozor v korporátním prostředí, pokud byste si na sebe vzali třeba žluté šaty nebo pánové žlutou kravatu na pohovor do právní kanceláře, mohli byste působit lehkovážně a vaše protistrana by si mohla myslet, že jste až příliš odvázaní.

Neutrální barvy

Neutrální barvy, jako jsou hnědá nebo béžová jsou stejně jako šedá považovány za barvy stability. Jsou to barvy představující zem, teplo a bezpečí. Tím, že jsou neutrální se dají jednoduše kombinovat s výraznějšími barvami pro vytvoření zajímavých kombinací. 

----
V první a druhé části jsme si pověděli něco o tom, jak oblečení ovlivňuje nás, naši úroveň energie i to, jak se celý den cítíme. Jak ale naše oblečení ovlivňuje to, co si o nás myslí ostatní? … To si povíme v dalším článku co o sobě světu říkáme svým oblečením.
----

Když se podíváme na barvy obecně. Každá barva má spoustu odstínů, některé jsou tlumené, některé výrazné. Pokud chceme vystoupit z davu, například když vystupujeme před nějakým publikem a chceme poutat pozornost, je správné sahat po výrazných barvách a můžeme si dovolit i konktrastní kombinace a vzory. 

Pokud se naopak snažíme působit důvěryhodně a konzervativně, třeba na první schůzce s klientem nebo na pohovoru,  měla by volba našeho oblečení být spíš na straně barev tlumených odstínů a kontrast různých kousků našeho oblečení by měl také být spíš tlumený. 

REKAPITULACE

Co bychom si tedy měli zapamatovat, aby nás naše okolí vždy vnímalo, tak jak potřebujeme?

  • Barvy mají v našem životě velký význam a výrazně ovlivňují naši psychiku.
  • Pokud na sebe chcete upozornit, volte ty výrazné.
  • Pokud potřebujete oblečením vzbudit spíš pocit důvěryhodnosti a stability, oblékejte se do neutrálních barev.
 

Cavalier

konzultant

Zaujalo Vás to a rádi byste se dozvěděli více?

Stačí vyplnit tento krátký formulář a my Vám s radostí zodpovíme Vaše dotazy.

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů.